Hiukkasen Kajaanin ilmaradasta
Eräs Kainuun Museon työntekijä sattui vuosia sitten osumaan
netissä futuristiseen kuvaan Kajaani Oy:n tehtailta. Siinä isot kraanat roikkuvat epätodellisen
näköisinä härveleinä kiskoilla ja osittain veden päällä. härveleiden keskivaiheilla
on puusta rakennetut hytit ja jotakin liikkuu ilmassa ja lähellä maan pintaa teräsvaijereiden
varassa. Mistä oikein oli kyse? Kainuun Museo ryhtyi tutkimaan asiaa. Vanhemmat sukupolvet todennäköisesti vielä muistavat ilmaradan osuuden Kajaani Oy:n toiminnassa, mutta ohessa kuitenkin lyhyt yhteenveto asiasta. Kainuun
Museon kuvakokoelmista löytyi runsaasti kuvia Kajaani Oy:n toiminnasta eri vuosikymmeniltä.
Lisäksi Kajaanin karttapalvelusta löytyi ilmakuvia kaupunkialueesta ja
maanmittauslaitokselta vanhoja peruskarttoja jotka auttoivat kokonaiskuvan
hahmottamista. Pidemmän videon videon Kajaani Oy:n toiminnasta 1950-luvulta voi
halutessaan löytää you-tube-sivustolta, myös siinä ilmarata näkyy paikoin
taustalla toiminnassa. Tekstiosuutta on täydennetty Kajaani Oy:n toiminnasta
kertovan kirjallisuuden avulla.
Tiettävästi myös ainakin Torniossa on toiminut jopa 1,3 kilometriä pitkä ilmarata postin kuljetusta varten Tornion ja Haaparannan välillä 1900-luvun alussa, sitä ei kuitenkaan ilmeisesti oltu suunniteltu niin massiivisiin tavarakuljetuksiin kuin Kajaanin vastaava oli. Linkki ja lisätietoa Tornion ilmaradasta löytyy täältä.
Teksti ja toteutus: Tapani Rostedt, Jarkko Kauppinen ja Henri Tuomaala
Tästä se lähti, härveleitä kiskoilla ja ilmassa, kuva Facebookin sivustolta. |
Talvinen kuva ilmaradasta. Maisema on kokonaisuudessaan varsin
epätodellisen oloinen. Kuva Kainuun Museo 7501-23. |
Ilmarata kesäaikaan. Tästä saa jo vähän paremmin selkoa mitä oikein tapahtuu. Huomaa tyhjät ja
täydet lastauskoukkurakenteet joen yllä. Kuva Kainuun Museo 7501-302-61.
|
Puita siirrettiin Kajaaninjoesta varastoon ja toisessa vaiheessa kuivausvarastolta tehtaalle isojen
kraanojen ja vaijerikuljettimien avulla. Kuva Kainuun Museo 7501-291-69.
|
Yleiskuva kauempaa antaa varsin hyvän käsityksen siitä miten valtavia määriä puuta tehtaalla
käsiteltiin. Kuva Kainuun Museo 7501-704-01.
|
Puut pakattiin nipuiksi jotka liikkuivat vaijerikuljetinkiskoa pitkin lähelle joen pengertä. Varastoaluetta
kutsuttiin nimellä ”Katiska”. Kuva Kainuun Museo 7501-292-15.
|
Vaijerikuljetinkiskon lähestyessä joen pengertä niitä kannattavat telineet korottuivat.
Kuva Kainuun Museo 7501-291-68.
|
Puut siirtyivät vaijerissa roikkuen Kajaaninjoen yli. Täydet niput liikkuivat tehtaalle päin, tyhjät
takaisin varastoalueelle täytettäviksi. Kuva Kainuun Museo 7501-291-67.
|
Ilmaradalla liikkuvat täydet ja tyhjät kuljetuskelkat olivat tehtaalla normaali näky.
Kuva Kainuun Museo 7501-299-11.
|
Luonnollisesti ilmarata oli toiminnassa myös talvisaikaan. Kuva Kainuun Museo 7501-49. |
Normaali työpäivä ilmaradan katveessa Kajaani Oy:n tehtaalla.
Kuva Kainuun Museo 7501-300-04.
|
Ilmaradat Kajaani Oy:n tehtailla on merkittyinä oheiseen vuoden 1952 peruskarttaan. Ilmaratoja oli
joen molemmin puolin, sekä puiden että niistä tuotantoprosessissa syntyvien jätteiden liikuttelua
varten. Peruskarttaote on maanmittauslaitoksen sivuilta (www.vanhatpainetutkartat.maanittauslaitos.fi).
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti