Ja näin täräytämme vauhtiin Kainuun museoiden ikioman blogin. Toimikoon blogimme lähtölaukauksena katsaus Kainuun Museon juuri avautuneeseen Monenmoisia hantvärkkäreitä -näyttelyyn.
Näyttely
sisältää monen monta mielenkiintoista elämäntarinaa ja useita kiinnostavia
esineitä. Esillä on niin suutarin, räätälin, puusepän, kultasepän, suksisepän
kuin maalarinkin käyttämää esineistöä. Mutta tässäpä maistiaisiksi muutama poiminta
näyttelystä.
Mikähän
kumma tämä puinen kapistus mahtaakaan olla?
Kylläpä
vain, kisällinsänkyhän se. Oikea tilaihme! Kisälli ja oppipoika asuivat yleensä
mestarin taloudessa ja heidän nukkumapaikkanaan toimi verstas, joten tilaa ei
liiemmälti ollut. Päivisin kisälli käytti tällaista kokoonpantavaa sänkyä
työpöytänään, ja öisin hän nukkui makoisasti työpöytänsä kätköistä esille
tulevassa sängyssä. Museon kisällinsänky on peräisin kajaanilaisen puuseppä
Richard Juntusen nikkarinverstaasta 1800-luvun lopulta.
Kun puhutaan
vanhoista käsityöammateista, tulee varmasti monelle oitis mieleen räätäli.
Seuraava mikättimemme liittyykin räätälin työhön. Ja taas voisi arvata mikä on
tuo saksien vierestä löytyvä räätälin väline?
No niinpä
tietenkin, napinläpikirveshän siinä on. Muodoltaan siis aivan kuin mikä tahansa
kirves, kuten jo nimikin kertoo, mutta kooltaan vain murto-osa tavallisen
kirveen koosta. Napinläpikirveellä räätäli sai kätevästi aikaan reiän nappia
varten esimerkiksi liivejä tehdessään.
Seuraavaksi
jokainen voisi veikkailla, minkä alan käsityöläiselle alla oleva pöytä kuuluu.
Kuten
esineistön ja kuvan perusteella voikin päätellä, on tämän pöydän ääressä ahkeroinut
kultaseppä. Mutta ihan mistä tahansa pöydästä ei olekaan kyse. Tuusniemellä syntynyt
Erik Koponen oli kultasepän opissa J. W. Toivasen liikkeessä Kuopiossa
1900-luvun alkuvuosina. Muutettuaan Kajaaniin vuonna 1920 Koponen sai Kuopiosta
mukaansa kultasepän työpöydän, jonka J. W. Toivanen oli tuonut mukanaan
Pietarista työskennellessään kuuluisassa Fabergen kultasepänliikkeessä. Kainuun Museon kultasepän pöytä voi hyvinkin
olla ainoa Fabergelta säilynyt pöytä, sillä muut pöydät ovat kadonneet
vallankumousvuonna 1917. Harvinaislaatuinen esine siis kyseessä!
Ja otetaanpa
vielä yksi ammattiala esille, nimittäin nahkurit, joita Kajaanissakin toimi jo
1800-luvun alusta lähtien. Kajaanin ensimmäinen nahkuri oli Jakob Boström, joka
saapui kaupunkiin harjoittamaan nahkurin ammattia vuonna 1803. Vaikka Boström
muutti Ouluun vuonna 1814, jätti hän itsestään pysyvän muiston Kajaanin
seurakunnalle: Boström lahjoitti oululaisen Johan Hedmanin maalaaman
alttaritaulun vuonna 1734 rakennettuun kirkkoon. Alttaritaulu sijaitsee
Kajaanin nykyisessä kirkossa vasemmanpuoleisen parven päätyseinällä. Erityisen
kiinnostavan lahjoituksesta tekee se, että lahjoitukseen liittyvä alkuperäinen,
kirjallinen dokumentti on säilynyt näihin päiviin saakka, ja nyt se on saanut
oman paikkansa museon näyttelystä.
Tämän
dokumentin pohjalta jokainen ruotsinkielen taitoinen voi perehtyä tarkemmin
Jakob Boströmin elämään ja hänen tekemäänsä lahjoitukseen. Ainutlaatuisuuden
havinaa siis tässäkin!
Tätä kaikkea
ja paljon muuta tarjoaa siis Monenmoisia hantvärkkäreitä -näyttely, joka jatkuu
aina 3.1.2016 saakka. Näyttely saa rinnalleen 14.10. alakerran
Galleriahuoneeseen Käsityöläisyys tänään -pienoisnäyttelyn. Tervetuloa
tutustumaan käsityöläisten kiehtovaan maailmaan!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti